sklep internetowy

Jak zwiększyć sprzedaż w sklepie internetowym?

Rating: 4.3. From 6 votes.
Please wait...

Nie ma wątpliwości co do tego, że celem istnienia sklepu internetowego jest sprzedaż produktów. Niestety samo jego wykonanie i zapełnienie asortymentem to jedynie początek długiej drogi do sukcesu w internecie. Istnieje wiele możliwości reklamowych zwiększających sprzedaż, a ich skuteczność w dużej mierze zależy od branży, w której działamy, konkurencji na rynku, przeznaczanych budżetów na określone działania i oczywiście od doświadczenia, jakie w danym temacie posiadamy. W dzisiejszym wpisie omówimy najpopularniejsze możliwości reklamowe dla sklepów internetowych.

POZYCJONOWANIE

Pozycjonowanie strony w wyszukiwarce internetowej (np. Google) prowadzi do znacznego wzrostu wartościowego ruchu w sklepie. Wybór trafnych i generujących duży ruch fraz kluczowych przełoży się na zwiększenie sprzedaży. Gdy strona zostanie wypozycjonowana, znacznie zwiększa się szansa na to, że klienci szukający w internecie produktów z naszej branży, trafią do nas zamiast do konkurencji. Sklep pozycjonować można na ogólne frazy kluczowe, np.: „buty skórzane”, „kolagen naturalny” czy „pralka bosch” jak i na tak zwane frazy z długiego ogona – rozbudowane słowa kluczowe składające się najczęściej z kilku wyrazów, np. nazwa konkretnego produktu (laptop ASUS R540LJ). Frazy z długiego ogona nie generują tak dużego ruchu, jak frazy ogólne, ale za to najczęściej charakteryzują się wyższą konwersją. Nie wiadomo co miał na myśli i czego szuka klient, który w Google wpisze „laptopy”. Gdy wpisze nazwę konkretnego modelu, wiadomo, że ten właśnie model go interesuje, a szansa na sprzedaż rośnie. Najlepsze efekty pozycjonowania można uzyskać wybierając mix fraz ogólnych z tymi z długiego ogona.

GOOGLE ADWORDS

Google AdWords to bardzo rozbudowany system reklamowy wyszukiwarki Google, którego zadaniem, podobnie jak w przypadku pozycjonowania, jest ściągnięcie na stronę dużej ilości wartościowego ruchu. Do wyboru mamy reklamowanie w sieci wyszukiwania (strony wyników wyszukiwania Google, Mapy, Zakupy) lub w sieci reklamowej (tysiące stron internetowych współpracujących z Google w ramach systemu Adsense). System daje wiele możliwości, między innymi bardzo precyzyjne kierowanie na lokalizację użytkownika, np. konkretne miasta, a nawet dzielnice w przypadku niektórych miast; wybór płci, zainteresowań czy konkretnych witryn, na których mają wyświetlać się nasze banery reklamowe (w przypadku kampanii w sieci reklamowej). Ogromne możliwości daje również remarketing, czyli reklamy kierowane do osób, które odwiedziły już naszą witrynę. Takie osoby możemy odpowiednio grupować i kierować reklamy, np. do osób które porzuciły koszyk czy spędziły na stronie powyżej 10 minut.

SOCIAL MEDIA

Nie ma chyba lepszej możliwości budowania społeczności, szybkiego i bezpośredniego kontaktu z klientami, łagodzenia sytuacji kryzysowych i budowania świadomości marki niż kampanie social media (np. Facebook czy Instagram). Odpowiednie dobieranie angażujących treści, oddziaływanie na emocje i zaawansowane możliwości targetowania reklam to gwarancja sukcesu firmy w mediach społecznościowych. Facebook podobnie jak system reklamowy Google AdWords daje bardzo duże możliwości dopasowywania reklam do grupy docelowej. Możemy wybierać płeć, wiek, lokalizację, zainteresowana i wiele innych opcji. Dobrą praktyką jest prowadzenie kilku kampanii jednocześnie, różniących się na przykład grupą docelową, testowanie różnych układów graficznych oraz treści reklamowych. Do każdej branży należy podejść indywidualnie i zastanowić się kto jest naszym najlepszym klientem.

CONTENT MARKETING

Content marketing to w ostatnich latach bardzo popularny temat. To strategia marketingowa polegająca na pozyskiwaniu klientów za pomocą publikacji przyciągających, przydatnych i angażujących treści. Może być realizowany w formie bloga firmowego z artykułami eksperckimi i poradami, ale także zewnętrznie – na innych portalach internetowych, np. w formie artykułów sponsorowanych. Umiejętnie i regularnie prowadzony content marketing ściągnie do sklepu bardzo duży ruch – ludzi, którzy szukają sposobu na rozwiązanie swoich problemów (które może pomóc rozwiązać Twój produkt) lub zaspokojenie swoich potrzeb. Marketing treści to doskonałe wsparcie dla pozycjonowania, zwłaszcza w przypadku fraz z długiego ogona. Przygotowując odpowiednio zoptymalizowane artykuły, odpowiadające na padające w wyszukiwarce Google pytania, zwiększamy szansę na to, że potencjalny klient trafi do naszego sklepu, a nie konkurencji. Nie masz pomysłu na to, jakie treści publikować w swoim sklepie internetowym? Zastanów się nad tym, jakie problemy rozwiązuje lub jakie korzyści daje Twój produkt. Jakie trudności może sprawiać jego użytkowanie? Czym wyróżnia się od innych tego typu na rynku? Możliwości jest na prawdę mnóstwo!

NEWSLETTER / E-MAIL MARKETING

E-mail marketing to wciąż bardzo skuteczny sposób na zwiększenie sprzedaży w sklepie internetowym. Dobrze zbudowane bazy mailingowe, na przykład z newslettera, pozwolą na szybki kontakt z osobami zaangażowanymi i zainteresowanymi naszą ofertą. Planujesz promocję? Wprowadzasz nowy produkt do asortymentu? Nie zapomnij poinformować o tym klientów ze swojej bazy mailingowej. Nie zapominajmy, że newsletter to doskonałe wsparcie dla działań content marketingowych. Jeżeli pojawił się nowy wpis na blogu firmowym, warto poinformować o tym osoby zainteresowane.

UX / WSPÓŁCZYNNIK KONWERSJI

Współczynnik konwersji to pojęcie, które powinno być znane każdemu przedsiębiorcy. Konwersja ma miejsce wówczas gdy użytkownik po kliknięciu w reklamę / wejściu na stronę, wykona pożądaną dla nas czynność – kupi produkt, zapisze się do newslettera, pobierze cennik itd. W zależności od naszych aktualnych potrzeb i rodzaju działalności akcje pożądane przez reklamodawcę mogą się bardzo od siebie różnić.
Współczynnik konwersji, nazywany również wskaźnikiem konwersji, to z kolei udział osób wykonujących daną czynność wyrażony w procentach. Współczynnik można w łatwy sposób wyliczyć, dzieląc liczbę konwersji przez liczbę osób, które weszły na stronę. Przykładowo – jeżeli na naszą stronę weszło 1000 osób, a 10 z nich kupiło produkt, to współczynnik konwersji wyniesie: 10/1000 * 100% = 1%.
To, ile w naszym sklepie będzie wynosił współczynnik konwersji, jest zależne od wielu rzeczy. Jest to bardzo dobra wiadomość, ponieważ oznacza ona, że możemy go poprawiać. Bardzo istotnymi elementami decydującymi o wskaźniku konwersji są niewątpliwie jakość ruchu trafiającego na stronę internetową, jak i budowa i działanie samej strony. Metody generowania wartościowego ruchu zostały już opisane powyżej, teraz warto przeanalizować najważniejsze elementy budowy strony internetowej.
Szybkość ładowania strony – to bardzo ważny czynnik. Jeżeli Twoja strona otwiera się zbyt długo, to wielu klientów będzie wolało udać się do konkurencji niż czekać w nieskończoność na załadowanie serwisu. Jest to szczególnie irytujące przy korzystaniu z urządzeń mobilnych.
Czy serwis działa równie dobrze na różnych urządzeniach i przeglądarkach internetowych – czasami zdarza się, że serwis jest niedopracowany i na przykład niedostosowany do wyświetlania na urządzeniach mobilnych lub inaczej się otwiera w niektórych przeglądarkach. Projektując sklep internetowy, zawsze musimy pamiętać o tym, że przyzwyczajenia naszych klientów mogą bardzo różnić się od naszych przyzwyczajeń i warto przygotować się na wszystkie możliwości.
Ścieżka zakupu – częstym zjawiskiem negatywnie wpływającym na współczynnik konwersji jest nieintuicyjny układ strony, przez który klienci się gubią i nie mogą znaleźć tego, czego szukają, co prowadzi do rezygnowania z zakupów i szukania produktów u konkurencji. Dążenie do tego, żeby w 100% wyróżniać się na tle konkurencji, również pod względem budowy strony i tradycyjnych rozwiązań nie zawsze jest dobrym pomysłem. Strona przede wszystkim powinna być intuicyjna, łatwa w poruszaniu się i obsługiwaniu. Przyciski „call to action” typu „kup teraz” czy „dodaj do koszyka” powinny być wyraźnie wyeksponowane. Ścieżka zakupu, czyli wszystkie podstrony, przez które musi przejść klient do zrealizowania zakupu, powinna być możliwie jak najkrótsza. Każdy dodatkowy krok to szansa na to, że klient się rozmyśli i zrezygnuje z zakupu.
Dostosuj się do oczekiwań – każdy z nas ma swoje przyzwyczajenia, którym jest wierny i nie lubi z nich rezygnować. Podobne zachowania można zaobserwować w internecie. Jest to szczególnie ważne w przypadku metod płatności i rodzajów przesyłki. Należy zadbać o to, żeby klienci mieli szeroki wybór i wybrali to rozwiązanie, które jest dla nich najbardziej wygodne.
Poprawa współczynnika konwersji pozwala nawet na znacznie zwiększenie sprzedaży przy zachowaniu tego samego ruchu.

PODSUMOWANIE

Niestety nie ma jedynej, słusznej i sprawdzonej metody na skuteczne zwiększanie sprzedaży w sklepie internetowym. Powyższy artykuł ma na celu zwrócenie uwagi na kilka popularnych metod marketingowych. Przemyślane kampanie reklamowe poparte testami, analizami i trafnymi wnioskami to duży krok w kierunku osiągnięcia sukcesu w internecie.

Rating: 4.3. From 6 votes.
Please wait...