9 najczestszych bledow Google AdWords

9 najczęstszych błędów w Google AdWords

Rating: 5.0. From 4 votes.
Please wait...

Google AdWords to potężne narzędzie do promowania swojego biznesu w internecie. Teoretycznie jest bardzo proste w obsłudze – uruchomienie swojej pierwszej kampanii trwa ok. 5 minut. Niestety łatwość jest tylko pozorna i na reklamodawców czeka sporo pułapek. Dzisiaj omówimy 9 najczęstszych błędów w prowadzeniu kampanii AdWords.

1. Zbyt ogólne słowa kluczowe

W Google AdWords istnieją różne typy dopasowania słów kluczowych, które warunkują w jakich przypadkach wyświetli się reklama. Domyślnie w systemie AdWords ustawione są dopasowania przybliżone, czyli najbardziej ogólne ze wszystkich. Ich stosowanie powoduje to, że reklama wyświetla się często na bardzo dziwne i niekorzystne dla nas słowa kluczowe. Generują one mnóstwo kliknięć i często marnują znaczną część budżetu.

2. Brak wykluczeń słów kluczowych

W przypadku każdej kampanii można wyróżnić słowa kluczowe, które powinny zostać wykluczone od razu jeszcze przed jej uruchomieniem. Zwłaszcza gdy Twoje produkty lub usługi mają nazwy, które posiadają wiele znaczeń, np. sprzedajesz samochody marki Jaguar i nie chcesz wyświetlać się na słowa związane ze zwierzętami. Ponadto wiele słów kluczowych będzie po prostu nieopłacalnych i warto je wykluczać.
Bardzo ważne jest żeby wyłapywać takie słowa w miarę trwania kampanii. Inaczej można stracić wiele pieniędzy wyświetlając się na bezwartościowe frazy.

3. Brak mierzenia efektów

Niestety w dalszym ciągu sporo osób podchodzi do prowadzenia kampanii AdWords „na czuja”, nie wykorzystując ogromnej przewagi jaką daje reklama internetowa, czyli możliwości stosunkowo łatwego mierzenia jej efektywności. W przypadku prowadzenia działań marketingowych w Google AdWords, mierzenie celów to absolutna konieczność. Bez tego nie wiadomo, które działania dają zamierzone efekty, a które prowadzą wyłącznie do utraty pieniędzy.

4. Brak obserwacji, testowania i wprowadzania zmian w kampanii

Prowadząc kampanię AdWords zawsze powinieneś mieć świadomość, że da się uzyskać lepsze efekty. Samo uruchomienie kampanii, nawet na bardzo dobrym poziomie to najwyżej połowa sukcesu. O tym czy kampania będzie rentowna decyduje podejście do jej prowadzenia. Testowanie różnych rozwiązań i możliwości jakie daje system AdWords powinno być codziennością. Zespół Google bardzo często wprowadza zmiany, które można wykorzystać na swoją korzyść.

5. Kiepska jakość docelowej strony internetowej (landing page)

O sukcesie w internecie w mocnym stopniu decyduje jakość strony internetowej, która jest wizytówką biznesu. Jeżeli będzie nieintuicyjna, skomplikowana z odpychającą szatą graficzną, to nawet najlepsze kampanie reklamowe nie pomogą. Korzystając z systemu AdWords należy dbać nie tylko o jakość reklam i słów kluczowych ale również o jakość strony docelowej. Klienci powinni być odsyłani do odpowiednich podstron serwisu. Jak chcesz wyświetlać się, np. na słowa kluczowe związane z czerwonymi torebkami to odsyłaj klientów na podstronę z czerwonymi torebkami a nie na stroną główną czy ogólną kategorię torebek. Warto zaznaczyć również, że na cenę za kliknięcie w dane słowo kluczowe wpływa ocena jakości strony docelowej. Cytując Google:
„Zadbaj o to, by strona docelowa była czytelna i przydatna dla użytkowników, powiązana z Twoimi słowami kluczowymi oraz zgodna z tym, czego szukają użytkownicy. Wszystkie te czynniki mają wpływ na opinię o stronie docelowej.”
Innymi słowy kiepska jakość strony docelowej = wyższe stawki za kliknięcie w reklamę oraz mniejsza szansa na konwersję.

6. Brak stosowania ustawień lokalizacji

Jeżeli prowadzisz biznes lokalny. np. pizzę na dowóz czy salon fryzjerski, nie ma sensu wyświetlać swoich reklam ludziom w całej Polsce. Prowadząc biznes lokalny w kilku miejscowościach warto skupić się tylko na tych, w których działasz. System Google AdWords daje na prawdę duże możliwości ustawień wyświetlania reklam w zależności od lokalizacji użytkownika. Można ustawić reklamy tak żeby wyświetlały się, na przykład:
wyłącznie w danej miejscowości,
– w danej miejscowości i np. w promieniu 20km,
– w danym regionie, np. cała Małopolska,
– w danym regionie, np. cała Małopolska z wyłączeniem Krakowa.

Czasami, nawet prowadząc biznes ogólnopolski warto podzielić komunikaty reklamowe pod kątem różnych regionów i grup docelowych.

7. Brak odpowiedniej struktury konta

Odpowiednia struktura konta w systemie Google AdWords jest bardzo ważna. Poprawny podział na kampanie i grupy reklamowe pozwala trafniej dobierać reklamy, umożliwia zastosowanie większego zróżnicowania ustawień i ułatwia mierzenie efektów.
Jeżeli, na przykład prowadzisz sklep internetowy ze sprzętem muzycznym i chcesz reklamować gitary oraz instrumenty perkusyjne to struktura konta może wyglądać następująco:

Kampania Gitary
   Grupa reklamowa – Gitary Klasyczne
   Grupa reklamowa – Gitary Elektryczne
   Grupa reklamowa – Gitary Basowe
Kampania Instrumenty Perkusyjne
   Grupa reklamowa – Ksylofony
   Grupa reklamowa – Marimby
   Grupa reklamowa – Perkusje Elektryczne

lub bardziej szczegółowo:

Kampania Gitary Elektryczne
   Grupa reklamowa – Sześciostrunowe
   Grupa reklamowa – Siedmiostrunowe
   Grupa reklamowa – Ośmiostrunowe
Kampania Gitary Basowe
   Grupa reklamowa – Czterostrunowe
   Grupa reklamowa – Pięciostrunowe
   Grupa reklamowa – Sześciostrunowe

Stosując podobny podział o wiele łatwiej jest zarządzać reklamami, słowami kluczowymi, stawkami i wieloma innymi ustawieniami.

8. Nie wykorzystywanie potencjału Google AdWords

AdWords daje ogromne możliwości reklamowe. Do wyboru jest mnóstwo formatów reklamowych: tekstowe, graficzne, wideo, reklamy produktowe, reklamy typu tylko połączenie, remarketing itd. Stosowanie wyłącznie jednego formatu reklam (najczęściej reklam tekstowych) to duży błąd, przez który można wyciągnąć błędne wnioski co do skuteczności kampanii AdWords dla danego biznesu. Nie wykorzystywaniem potencjału AdWords są również rzeczy wspominane wcześniej – brak testowania, analizowania efektów, kiepska jakość strony docelowej i inne.

9. Zły wybór typu kampanii

Jednym z najczęściej popełnianych błędów w Google AdWords jest wybór kampanii „Sieć wyszukiwania z rozszerzeniem na sieć reklamową” (ze względu na to, że jest to pierwszy typ kampanii do wyboru przy ustawianiu reklam). W dużym skrócie sieć wyszukiwania to reklamy w wynikach wyszukiwania Google i partnerów, natomiast sieć reklamowa to zbiór witryn internetowych, na których mogą wyświetlać się reklamy.
Obydwie sieci znacznie się od siebie różnią i ich zestawienie w jednej kampanii powoduje znaczne zamieszanie w statystykach i utrudnienie w konfiguracji. Zawsze powinno się uruchomić odrębne kampanie dla sieci wyszukiwania i sieci reklamowej.

Tutaj przeczytasz więcej o tym jak uruchomić pierwszą kampanię Google AdWords.

Rating: 5.0. From 4 votes.
Please wait...